تصفیه آلاینده های رنگی و دارویی با نانو فتوکاتالیست ها

به گزارش وبلاگ سرمایه، محققان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز به دانش فنی فراوری نانوفتوکاتالیست هایی دست یافتند. این مواد تصفیه آب های آلوده به رنگ و دارو را که روش های مرسوم قادر به حذف مواد آلاینده آن نیستند، انجام می دهد.

تصفیه آلاینده های رنگی و دارویی با نانو فتوکاتالیست ها

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ سرمایه از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، پساب های آلوده فراوری شده توسط صنایع گوناگون دغدغه بسیاری را ایجاد نموده است. پساب هایی که با وجود مواد سمی و آسیب زا وارد محیط زیست می شوند. روش هایی برای حذف مواد آلاینده این پساب ها وجود دارد اما این روش های مرسوم قادر به حذف بعضی از این ترکیبات نیستند.

بنابراین محققان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به کار شدند و تحقیقات و پژوهش برای جایگزینی روشی نوین را انجام دادند. البته صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نیز از آنها حمایت کرد.

محمد حقیقی مجری این گرنت پژوهشی درباره آن گفت: استفاده از نانو فتوکاتالیست ها روشی نوین برای تصفیه پساب ها است. فراوری آن ها در جهان در حال صنعتی شدند و گذراندن انتها مراحل صنعتی است. ما با انجام این گرنت پژوهشی به دانش فنی فراوری این نانو فتوکاتالیست ها برای تصفیه آب های آلوده رنگی و دارویی دست یافتیم. نانو فتو کاتالیست ها مواد نوین نانویی برای حذف آلاینده ها با استفاده از نور خورشید (نور مرئی) هستند.

حقیقی ادامه داد: در این روش از یک نانوکاتالیست استفاده می گردد که با جذب نور خورشید فرآیند تصفیه را انجام می دهد. اکنون دانش فنی فراوری این مواد در کشور وجود دارد و پس از ثبت اختراع بین المللی آن وارد مرحله فراوری صنعتی می شویم. البته با حمایت صندوق کار ثبت اختراع بین المللی آن نیز در مراحل انتهای قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات راکتور و کاتالیست دانشگاه صنعتی سهند همچنین بیان نمود: چاپ 12 مقاله تحقیقاتی به صورت بین المللی و 9 ثبت اختراع داخلی در حوزه نانوفتوکاتالیست ها و تصفیه آب از دستاوردهای این گرنت پژوهشی است.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تصفیه آلاینده های رنگی و دارویی با نانو فتوکاتالیست ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه آلاینده های رنگی و دارویی با نانو فتوکاتالیست ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید