پیشرفت 25 درصدی ساخت واحد های مسکونی طرح نهضت ملی در بروجن

به گزارش وبلاگ سرمایه، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در شهر بروجن ساخت 278 واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده و دارای پیشرفت فیزیکی 25 درصد است.

پیشرفت 25 درصدی ساخت واحد های مسکونی طرح نهضت ملی در بروجن

فرشید ریاحی گفت: در چهارمحال و بختیاری، بنیاد مسکن متولی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر های زیر 100 هزار نفر است که در استان تنها شهر شهرکرد دارای جمعیت بیش از 100 هزار نفر است و اجرای طرح نهضت ملی مسکن آن با اداره کل راه و شهرسازی است، 42 شهر نیز جمعیت کمتر از 100 هزار نفر دارند که کارگذار این طرح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به تعداد ثبت نام ها از مرحله یک تا به امروز در نهضت ملی مسکن، اضافه نمود: در این 42 شهر حدود 42 هزار و 500 نفر در شش مرحله طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده اند که از این تعداد 11 هزار و 100 نفر تایید نهایی شدند که از این تعداد، شش هزار و 200 نفر افتتاح حساب کردند و چهار هزار و 680 نفر وجه اولیه که 40 میلیون بوده را واریز کردند.

بیشتر بخوانید

ریاحی افزود: شهر های فرخشهر و بروجن با توجه به اینکه زمین ها به صورت انبوه سازی هستند، بنیاد مسکن طرح ها را شروع نموده و بنیاد ساخت هستند، در شهر بروجن ساخت 278 واحد مسکونی در طرح ملی مسکن برنامه ریزی شده که کار ساخت در این شهر شروع شده و دارای پیشرفت فیزیکی 25 درصد است، در فرخشهر طرح 160 واحدی وجود دارد، در این شهر بعضی مسائل وجود داشت که رفع و به تازگی ساخت واحد های مسکن ملی شروع شده است.

وی با بیان اینکه شرط اتمام طرح، تامین منابع مالی از جمله ارائه تسهیلات و آورده متقاضیان است، اظهار داشت: در شهر بروجن تسهیلات هر واحد 300 میلیون تومان، 20 ساله با 18 درصد سود بانکی است و بقیه آن را باید متقاضی آورده داشته باشد که اگر به موقع پرداخت گردد، طرح پیشرفت خوبی خواهد داشت، اما بزرگترین مشکل نهضت ملی مسکن، آورده متقاضی است چرا که شرایط مالی متقاضیان چندان مطلوب نیست و این موجب تاخیر در آورده متقاضیان می گردد که این طرح ها را تحت تاثیر قرار می دهد و روند آن ها را کندتر می نماید.

ریاحی اعلام کرد: در سایر شهر ها از جمله فرادنبه، گندمان، سامان، هفشجان، شلمزار و... متقاضیان در قالب گروه های ساخت به شکل دو نفره و سه نفره تقسیم می شوند و خود متقاضیان شروع به ساخت می نمایند که گروه بندی ها انجام شده و تخصیص زمین انجام شده است و در نهایت متقاضیان برای اخذ پروانه ساخت به شهرداری مراجعه می نمایند و در قالب گروه های ساخت شروع به ساخت و ساز می نمایند.

وی با اشاره به مسائل طرح نهضت ملی مسکن به علت عدم وجود زیرساخت های لازم، گفت: باتوجه به اینکه بیشتر زمین های طرح نهضت ملی به محدوده شهر الحاق شده است، فاقد زیرساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز هستند که این در ساخت و ساز مشکل ایجاد می نماید، به طور مثال در شهر هفشجان علی رغم اینکه متقاضیان پروانه ساخت گرفتند به علت عدم زیرساخت مناسب خصوصا آب شروع به ساخت و ساز نکردند.

ریاحی گفت: این مشکل در شورای مسکن استان و جلسات هفتگی طرح نهضت ملی مسکن و... در حال پیگیری است که مسئله اصلی تامین اعتبار است، شرکت برق در حال اجرای بسیاری از سامانه هاست، اما شرکت آب مشکل اعتبار دارد و براساس مقررات وزارت نیرو باید هزینه اجرای شبکه ها را برعهده گیرد، اما با توجه به شروع همزمان طرح ها و احتیاج به اعتبارات زیاد، هنوز شرکت آب در مرحله تامین اعتبار است، اما تا آن موقع از متقاضیان خواسته شده که با تانکر کار را شروع نمایند، همین مسئله در لردگان بود، اما لردگان شروع کرد، اما هنوز مشکل به طور 100 درصدی حل نشده است.

وی با اشاره به مسائل طرح نهضت ملی، اعلام کرد: بزرگترین مشکل طرح نهضت ملی آورده متقاضیان است، عدم همخوانی هزینه ساخت مسکن با آورده متقاضیان، پایین بودن تسهیلات نسبت به هزینه تمام شده مسکن و عدم زیرساخت های مناسب در تمام سامانه ها از دیگر مسائل نهضت ملی مسکن است که باید با افزایش وام و حل مسائل زیرساخت ها این مسائل را رفع کرد.

ریاحی گفت: بیشترین متقاضی نهضت ملی مسکن به غیر از شهرکرد که بر عهده راه و شهرسازی استان است، در شهر های بروجن و لردگان است که پس از آن نیز فرخشهر و بن بیشترین تعداد متقاضی را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: در لردگان حدود هزار و 750 نفر تایید نهایی شدند که مشکل تامین زمین وجود دارد و در حال پیگیری برای حل این مسئله هستیم و امید است با همکاری ها مسائل رفع شوند تا بتوان مردم را صاحب خانه کرد.

وبلاگ سرمایه چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پیشرفت 25 درصدی ساخت واحد های مسکونی طرح نهضت ملی در بروجن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 25 درصدی ساخت واحد های مسکونی طرح نهضت ملی در بروجن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید