هدف اصلی بازگشایی تدریجی و گام به گام کلاس های حضوری است، آموزش ترکیبی برترین گزینه است

به گزارش وبلاگ سرمایه، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: هدف اصلی ما در بازگشایی دانشگاه گام به گام و تدریجی است که دانشجویان به مسئله ای برخورد نکنند.

هدف اصلی بازگشایی تدریجی و گام به گام کلاس های حضوری است، آموزش ترکیبی برترین گزینه است

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ سرمایه، مهدی واحدی، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ، درباره بازگشایی حضوری دانشگاه ها و آمادگی خوابگاه ها با توجه به شیوع احتاقتصادی موج ششم گفت: دانشگاه ها تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستند. البته ستاد ملی کرونا هم معمولا مصوبات کلی دارد و در جزئیات دست نهاد هایی که باید آن ها را اعمال کند، باز می گذارد تا خودشان بتوانند در شورا های تخصصی بحث را از جهات مختلف مورد آنالیز قرار دهند.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال دانشگاه های علوم پزشکی از سرگیری آموزش حضوری را آغاز کردند و این اقتضای رشته های پزشکی است. البته واکسیناسیون دانشجویان حوزه پزشکی خیلی زودتر انجام شد، اما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واکسیناسیون دیرتر آغاز شد. بدین صورت که اعضای هیئت علمی و کارکنان از مرداد ماه و دانشجویان از شهریور ماه واکسینه شدند.

واحدی درباره اندازه واکسیناسیون جامعه دانشگاهی در تهران اضافه نمود: در حال حاضر بر اساس آمار های موجود به وضعیتی از نظر اندازه واکسیناسیون رسیده ایم که به لحاظ پروتکلی مورد قبول است. می توانیم اعلام کنیم بیش از 70٪ جامعه دانشگاهی حداقل در دانشگاه های استان تهران هر دو دوز واکسن را تزریق کردند. در دانشگاه علامه نیز حدود 70٪ کارکنان، اساتید و دانشجویان تزریق هر دو دوز را انجام داده اند.

مسئلۀ سلامت جامعۀ دانشگاهی در اولویت همه است

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این رویه، بر اساس پروتکل های بین المللی امکان رفتن به سمت از سرگیری آموزش حضوری را فراهم می نماید؛ اما این که در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد و توصیه های متخصصین و وزارت بهداشت در خصوص پیک ششم و احتمال وقوع آن را نیز باید مد نظر داشت.

وی اضافه نمود: بعضی کارشناسان معتقدند وارد پیک ششم شده ایم و شاید اختلاف نظر هایی میان متخصصان باشد که پیک ششم از نظر ابتلا و مرگ و میر مثل پیک های قبلی نخواهد بود، ولی توصیه اصلی کماکان مبنی بر رعایت پروتکل ها است علی رغم این که واکسیناسیون به درصد بالایی رسیده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در جامعه دانشگاهی مهمترین اصلی که بر هر تصمیمی در خصوص بازگشایی دانشگاه ها سایه می افکند، مساله سلامت جامعه دانشگاهی یعنی سلامت کارکنان، اساتید و دانشجویان است. به همین علت آنچه که پیرامون این تصمیم تا کنون به صورت غیرقطعی در دانشگاه ها گرفته شده و البته به دانشگاه ها توصیه شده به سمت اجرایی شدن مصوبه ستاد ملی کرونا بروند، این است که گام به گام زمینه های بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری را فراهم نمایند.

به تدریج جلسه های شوراها، گروه ها و دفاع ها حضوری می شود

وی با بیان اینکه دانشجویان فنی و مهندسی از آموزش غیرحضوری لطمه می بینند، گفت: دانشگاه های مختلف شرایط متفاوتی نسبت به هم داشته و بعضی دانشگاه های فنی و مهندسی، علوم آزمایشگاهی و دروس عملی و مهارتی دارند. مانند دانشگاه های فنی و حرفه ای و دانشکده های فنی مهندسی که دانشجویان آن ها آسیب های جدی تری از آموزش های غیرحضوری می بینند. به همین علت به آن ها توصیه شده که با رعایت پروتکل هایی کوشش نمایند این فضا را مدیریت نمایند تا دانشجویان بتواند کم کم وارد آموزش های حضوری شوند.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی شرح داد: به صورت کلی ظاهراً سیاست به این سمت پیش خواهد رفت که در ابتدا خود اساتید کم کم بیش از پیش وارد فضای دانشگاه شوند و مجموعه جلسات، گروه ها و شورا ها به صورت حضوری شکل بگیرد. سپس جلسات دفاع از خاتمه نامه ها به صورت حضوری برگزار شود و آموزش حضوری گام به گام با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی آغاز شود.

وی با تاکید بر رویه کلاس های ترکیبی گفت: برترین شکل ممکن کلاس های ترکیبی است. با توجه به این که در میانه ترم هستیم برنامه ریزی دانشجویان و سایر همکاران و اساتید متناسب با شرایط آموزش های مجازی در این یک ماه و نیم بوده، اما هر گونه تغییری در شکل آموزش ممکن است.

رویه آموزش حضوری در دانشگاه علامه طباطبائی کاملاً تدریجی است

واحدی گفت: لذا برترین مدل، مدل ترکیبی است تا کلاس های تحصیلات تکمیلی به سمت حضوری شدن برود، ولی بهتر است کسانی که بنا به هر علتی نگران هستند و نشانه یا علائمی از بیماری دارند بتوانند به صورت غیر حضوری باشند؛ یعنی شرایط تلفیقی از حضوری و غیر حضوری فراهم شود که در این صورت این نگرانی ها هم کاسته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از هفته جاری آموزش های شما به طور صد در صد حضوری خواهد بود یا خیر؟ گفت: رویه در دانشگاه علامه طباطبائی کاملاً به شکل تدریجی است؛ در ابتدا سیاست بر این است که گام به گام و به ترتیب دانشجویان دکتری، جلسات دفاع و شورا های اساتید حضوری باشد و در مجموع طبق اطلاعیه ها و اعلامیه هایی که معاونت آموزشی دانشگاه صادر خواهد نمود، عمل شود.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه 400 دانشجوی خوابگاهی در این دانشگاه حضور دارند، گفت: اینطور نبوده که در این مدت خوابگاه های ما کامل تعطیل باشند. در بیست و چند ماه اخیر که کرونا همه گیر شده غیر از سه ماه اول، بخش یک چهارم خوابگاه هایمان فعال بوده است. در حال حاضر دانشگاه علامه نزدیک به 400 دانشجوی خوابگاهی دارد که حدود 25 تا 30٪ آن ها دانشجویان خارجی هستند و بنا به هر علتی نتوانستند یا نخواستند به کشورهایشان مراجعت نمایند.

واحدی گفت: از آمار عنوان شده، تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که در حال اجرا بخشی از پروژه های تحقیقاتی و رساله ها و خاتمه نامه هایشان هستند. بخش کمتری، دانشجویان کارشناسی هستند که دروس کارورزی شان را سپری می نمایند؛ بنابراین خوابگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی با اقامت 50 درصدی و حتی بیشتر باز بوده است.

برنامه این است که اتاق ها با 50 درصد ظرفیت در اختیار دانشجویان قرار گیرد

وی اضافه نمود: تمام کوششمان این بوده که در هر اتاق یک نفر باشد؛ ولی اگر بنا باشد به سمت از سرگیری آموزش حضوری برویم طبیعتا شرایط قدری متفاوت می شود. برنامه ما این است که به طور مثال اگر اتاقی دو نفره است این اتاق، تک نفره در اختیار دانشجو قرار بگیرد یا اگر چهار نفره است دو نفره و به صورت 50 درصدی باشد؛ اما در اتاق هایی که شلوغ تر هستند یعنی پنج یا شش نفره ممکن است سه نفر شوند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلاتی که در سال های اخیر در حوزه خوابگاهی وجود داشته، برنامه شما برای ارتقای سطح امکانات رفاهی و تسهیلات دانشجویان چیست؟ گفت: چند سطح خوابگاهی داریم و خوابگاه ها از یک تا چهار با توجه به استاندارد هایی که وجود دارد سنجیده و کیفیت شان تعیین می شود.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: در دانشگاه علامه خوابگاه های مختلفی وجود دارد. در این میان رستوران های پخت و سرو غذا کاملا صنعتی شده و جزو رستوران های درجه یک محسوب می شوند. بعلاوه کیفیت غذا های دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی هم در سالیان گذشته جزو دانشگاه های مطلوب و در صدر جدول کیفی بوده است.

واحدی افزود: ارتقا خوابگاه های سطح سه و دو به سطح یک و حفظ کیفیت غذا از برنامه های جدی ما است. یک برنامه بلند مدتی داریم که به آن فکر می کنیم و امیدواریم بتوانیم علی رغم همه محدودیت های اقتصادی که همه دانشگاه ها دارند آن را انجام دهیم، بحث تجمیع بخشی از خوابگاه های ما در یکی از نقاط نزدیک به دانشگاه است.

وی شرح داد: پراکندگی زیادی بین خوابگاه ها و دانشکده های ما وجود دارد به علت ماهیت پراکنده بودن دانشگاه یکی از برنامه های جدی تجمیع بخشی از خوابگاه های ماست که ممکن است در چند ماه یا چند سال به خاتمه نرسد و یک برنامه بلند مدت است که به سمتش حرکت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هدف اصلی بازگشایی تدریجی و گام به گام کلاس های حضوری است، آموزش ترکیبی برترین گزینه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف اصلی بازگشایی تدریجی و گام به گام کلاس های حضوری است، آموزش ترکیبی برترین گزینه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید